respondent, uzasadnione wątpliwości, zaistniały incydent, niezwłocznie zgłosić – to wszystko w jednym zdaniu?

Dzień dobry,
Chcę zapytać o poniższe zdanie.

„Jeśli respondent będzie miał uzasadnione wątpliwości co do wiarygodności i rzetelności kontaktującego się z nim rachmistrza spisowego, powinien zaistniały incydent niezwłocznie zgłosić na infolinię spisową do Gminnego Biura Spisowego.”

To komunikat do mieszkańców. Może pozostać w takiej formie? Sens jest taki, żeby przestrzec mieszkańców.

Z poważaniem – Aldona

 

Szanowna Pani Aldono,

bardzo długie jest to zdanie. Dodatkowo pojawiają się w nim niedookreślone wyrażenia, np. ‘uzasadnione wątpliwości’; ‘niezwłocznie’. ‘Uzasadnione’, czyli jakie?; ‘Niezwłocznie’, czyli kiedy? Rymujące się fragmenty też nie brzmią odpowiednio: „wątpliwości co do wiarygodności i rzetelności”. Są również zbędne słowa: ‘zaistniały’, a nie ma najważniejszych informacji, np. brakuje numeru telefonu infolinii lub numeru telefonu, pokoju czy stanowiska w urzędzie gminy, gdzie można zgłosić taką sprawę. Warto również podkreślić, że zwracanie się do mieszkańców jako do respondentów jest bardzo formalistyczne. Proponuję zatem przeformułowanie zdania, np.:

  • Jeśli masz wątpliwości, czy kontaktuje się z Tobą na pewno rachmistrz, zadzwoń na infolinię [tu należy podać numer telefonu] lub przyjdź/zadzwoń do Gminnego Biura Spisowego [tu należy podać albo numer telefonu, albo numer pokoju/adres];
  • Jeśli mają Państwo wątpliwości, czy kontaktuje się z Państwem na pewno rachmistrz, proszę zadzwonić na infolinię [tu należy podać numer telefonu] lub do Gminnego Biura Spisowego [tu należy podać albo numer telefonu, albo numer pokoju/adres].

Z pozdrowieniami
Joanna Kowalczyk



<< Powrót

Skip to content