Instytut Literaturoznawstwa i Językoznawstwa UJK Kielce - Czy człowiek może być niszowy

Czy człowiek może być niszowy

Witam,
zastanawia mnie użycie przymiotnika "niszowy", a mianowicie, czy można o kimś powiedzieć, że jest niszowy. Czy to dotyczy tylko produktu lub usługi tej osoby?
Pozdrawiam

Ange

Odpowiedź PJ:

Ciekawe, że przymiotnika niszowy zasadniczo współczesne słowniki nie notują ze stosownym objaśnieniem. To słowo w naszym języku jest już znacząco rozpowszechnione, zwłaszcza w środowisku zajmującym się handlem oraz marketingiem. Jego znaczenie można wywodzić z jednego ze znaczeń rzeczownika nisza – 'wolne miejsce, jakie może zająć np. producent na rynku towarów'. Tak więc niszowy produkt to taki, który zajmuje na rynku miejsce dotychczas niewypełnione, nikt jeszcze takiego produktu nie zaproponował klientom. Dodać by trzeba, że jeżeli mówimy o niszowym produkcie, to myślimy raczej o czymś mało rozpowszechnionym, używanym przez jakąś wąską grupę konsumentów lub takiej grupie oferowanym, np. "Te słodycze są raczej niszowe, lubią je tylko klienci o wyjątkowych oczekiwaniach". O ludziach na razie tak się raczej nie mówi. Nietrudno jednak wyobrazić sobie wyrażenia typu niszowy producent czy niszowy wytwórca, czyli taki, który oferuje coś niszowego. Tego typu połączenia byłyby ograniczone do pewnej grupy nazw osób. Należy na koniec doda

Piotr Zbróg, IFP UJK



<< Powrót

Skip to content