dr Aleksandra Matysiak
ORCID: 0000-0002-7124-0453
Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa (Uniwersytet Łódzki, 2019), nauczyciel akademicki, lektor języka angielskiego oraz tłumacz (tłumaczenia ustne konsekutywne oraz pisemne nieprzysięgłe).
W roku akademickim 2019/2020 oraz 2020/2021 pracownik naukowo-dydaktyczny oraz zakładowy Opiekun Praktyk na kierunku filologia angielska w Filii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Piotrkowie Trybunalskim.
Od roku akademickiego 2021/2022 pracownik Instytutu Literaturoznawstwa i Językoznawstwa w Kielcach (obecnie adiunkt w Pracowni Angielskiego Językoznawstwa Korpusowego).
Od 2011 roku wykładowca nieprzerwanie współpracujący z Instytutem Anglistyki Uniwersytetu Łódzkiego (prowadzone zajęcia: fonetyka praktyczna, gramatyka opisowa I – fonetyka i fonologia) oraz jeden ze współorganizatorów międzynarodowej konferencji fonetycznej Accents.
W latach 2020-2023 wykładowca współpracujący z Akademią Humanistyczno-Ekonomiczną z siedzibą w Łodzi
Od grudnia 2023 wykładowca współpracujący z Akademią Piotrkowską w Piotrkowie Trybunalskim.
Przedmioty prowadzone w ramach działalności dydaktycznej na UJK w Kielcach, Uniwersytecie Łódzkim, Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi oraz Akademii Piotrkowskiej w Piotrkowie Trybunalskim:
- fonetyka praktyczna
- gramatyka opisowa – fonetyka i fonologia
- gramatyka opisowa – składnia i morfologia/struktura i znaczenie
- akcenty i dialekty języka angielskiego
- gramatyka kontrastywna
- wstęp do językoznawstwa
- seminarium licencjackie oraz magisterskie z zakresu językoznawstwa
- blok PNJA (słuchanie/mówienie, pisanie/czytanie oraz gramatyka praktyczna)
- analiza technik i strategii tłumaczeniowych
- komputery w językoznawstwie
- historia języka angielskiego
- zmiany we współczesnym języku angielskim
- konwersatorium orientujące (spec. językoznawcza/translatorska)
- przekład pisemny tekstów użytkowych
- przekład pisemny tekstów specjalistycznych
- język mediów
- ewolucja języka
- wybrane zagadnienia z akwizycji języka
- wybrane aspekty dwujęzyczności i wielojęzyczności
- nowe kierunki w językoznawstwie
Zainteresowania badawcze:
- fonetyka oraz fonologia języka angielskiego
- dydaktyka fonetyki
- akwizycja języka
- dwujęzyczność i wielojęzyczność
- akcenty i dialekty języka angielskiego
- psycholingwistyka
- socjolingwistyka
- językoznawstwo korpusowe
- dyskurs medialny
- metodyka nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych
- translatoryka (głównie tłumaczenia audio-wizualne oraz literackie w kontekście międzykulturowym)
Zainteresowania prywatne:
- literatura (głównie fantastyka i poezja)
- szeroko pojęta popkultura
- muzyka
- szkic/rysunek/malarstwo krajobrazowe
- film
- teatr
- podróże
- nauka języka włoskiego
- kulinaria
Od kilku lat pracuję nad analizowaniem wymowy polskich imigrantów zamieszkujących tereny Wysp Brytyjskich [w szczególności obszary Londynu oraz Welshpool w Walii]. W swojej pracy badawczej zajmuję się również wpływem czynników socjopsychologicznych na poziom biegłości językowej u nienatywnych użytkowników języka angielskiego. Obecnie zajmuję się współtworzeniem korpusu wymowy nienatywnych użytkowników języka angielskiego (ESL Corpus).
Działalność publikacyjna:
a) Monografie autorskie:
- “I’m a rebel and I rebel a lot. English word stress and its use by Polish advanced learners of English”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach : Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2021.
- “Socio-psychological factors and their influence on the use of aspiration and rhoticity by Polish adult immigrants to London”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach : Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2020.
b) Rozdziały w monografiach zbiorowych:
- “Between marginalisation and integration: the mechanism of forming a multicultural integrated identity. Case study of Polish migrants’ acculturation to Great Britain” wraz z Julitą Woźniak w:“In-Between, Transversal Values in Contemporary Social Discourses and Culture”, edited by Joanna Senderska and Anna Wileczek, Brill, 2024 (str. 140-153)
- “Pomiędzy marginalizacją a integracją. Przypadek akulturacji polskich imigrantów w Wielkiej Brytanii” wraz z Julitą Woźniak w: “Pomiędzy. Wokół jakości transwersalnych w ponowoczesnych dyskursach, społecznościach i kulturze” pod redakcją A. Wileczek i J. Senderskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 2022
- “Dlaczego konar nie płonie. Środki językowe wykorzystywane w reklamach suplementów na potencję” wraz z Julitą Woźniak w: “Interdyscyplinarne badania nad dyskursem medycznym” pod redakcją K. Szmigiero i D. Gonigroszek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Piotrków Trybunalski 2022 (str. 157-173)
- “Acquiring English in its naturalistic context: a case of Polish immigrants to Wales” w: „W kręgu języka i kultury”pod redakcją M. Marczewskiej i H. Mijas, Wydawnictwo Uniwersytetu UJK, Kielce 2020 (str. 294-302)
- “Acculturation strategy and its influence on overall success in SLA: an exploratory study”wraz z Julitą Woźniak w: „W kręgu języka i kultury”pod redakcją M. Marczewskiej i H. Mijas, Wydawnictwo Uniwersytetu UJK, Kielce 2020 (str. 303–311)
- “The effect of previous language experience and ‘proper’ L2 input on the aspiration of English voiceless stops by Polish adult immigrants to London”, w: “Variability in English across time and space” pod redakcją E. Waniek-Klimczak i A. Cichosz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 57-75.
c) Artykuły recenzowane:
- “How Dirty Boys Get Clean” – on sexual objectification of women in advertising before and after #metoo era”, Językoznawstwo, tom 20 (1), 2024 (str. 235-265).
- “Students’ perceptions on the use of selected mobile apps in the process of acquiring L2 pronunciation – a preliminary study”, Językoznawstwo, tom 19 (2), 2023 (str. 209-233).
- “Acculturation strategy and its influence on the use of rhoticity by Polish adult immigrants to Wales”, Research in Language Vol.20 No. 4, 2022 (str. 373-393).
- “Social indentity and social networks as crucial factors in Foreign Language Acquisition: the case of Polish immigrants in Wales” wraz z Julitą Woźniak w:“Studia Filologiczne UJK”, 2021, tom 34, część 2 (str. 413 – 427).
- „Nowi „podporządkowani” w Wielkiej Brytanii. Środkowo-europejski imigrant i jego filmowa personifikacja” w: Literatura migracyjna, „Teksty Drugie” 2016, nr 3. pod redakcją J. Kosmalskiej oraz J. Jarniewicza (str. 331-355).
- “VOT in Polish immigrants to London : the effect of language experience on the use of aspiration in English”, “Gavagai Journal” 2013, nr 3.
- “Is English word-stress beyond the scope of Polish advanced learners of English? – Different strategies of indicating the stress position within multi-syllable words”, “Gavagai Journal” 2012, nr 2 (str. 22- 33).
kontakt: aleksandra.matysiak@ujk.edu.pl lub olka0207@op.pl
Zaliczenia/egzaminy/konsultacje: dr Aleksandra Matysiak