Praktyki nauczycielskie
Informacja dotycząca praktyk nauczycielskich związanych ze studiowaniem języków obcych
Informacje dotyczące organizacji i dokumentacji praktyk nauczycielskich: tutaj
Praktyki na kierunku Filologia Polska
PRAKTYKI METODYCZNO-PRZEDMIOTOWE
INSTYTUTOWY OPIEKUN PRAKTYK:
DR HAB. ALINA BIAŁA
Dyżur w roku akademickim 2017/18:
poniedziałek, 18:15-19:00, pok. 249 budynek A
PRAKTYKA ŚRÓDROCZNA Z JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ
FILOLOGIA POLSKA Z LOGOPEDIĄ, III ROK PIERWSZEGO STOPNIA
PRAKTYKA OBEJMUJE 20 GODZIN TRWA OD 09.10.19 DO 06.11.19 ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W KAŻDĄ ŚRODĘ
MIEJSCE PRAKTYKI
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 27 im. KRZYSZTOFA KAMILA BACZYŃSKIEGO
25-549 Kielce, ul. Marszałkowska 96
GRUPA I
NAUCZYCIEL-OPIEKUN PRAKTYKI: MGR EWA ŚLIZOWSKA
OPIEKUN Z RAMIENIA UCZELNI: DR HAB. ALINA BIAŁA
GODZ.: 7.30 – 11.55 (sala 216)
Lp. | Nr albumu |
1. | 129556 |
2. | 129787 |
3. | 129893 |
4. | 131605 |
5. | 131475 |
6. | 130038 |
7. | 130060 |
8. | 130174 |
GRUPA II
NAUCZYCIEL-OPIEKUN PRAKTYKI: MGR KATARZYNA PISKULAK
OPIEKUN Z RAMIENIA UCZELNI: DR HAB. ROMAN STARZ
GODZ.: 7.30 – 11.55 (sala 120)
Lp. | Nr albumu |
1. | 131920 |
2. | 130493 |
3. | 131954 |
4. | 127871 |
5. | 130737 |
6. | 131269 |
7. | 130791 |
8. | 130802 |
UWAGA!
Wyjątkowo 09.10.19 obydwie grupy rozpoczynają hospitacje o godz. 9.20. Zbiórka obok pokoju nauczycielskiego o 9.10.
III ROK FILOLOGII POLSKIEJ I STOPNIA
Zaliczenie praktyk ciągłych z języka polskiego odbędzie się 02.09.19 r. w sali 250 a o godz. 10.00.
* * *
PRZYPOMNIENIE!
STUDENCI, którzy odbywają praktyki, MUSZĄ POSIADAĆ :
- udokumentowane szkolenie w zakresie BHP,
- dokumenty potwierdzające ubezpieczenie NNW oraz OC studenta,
- dowód tożsamości,
- identyfikator.
>> IDENTYFIKATOR (pobierz)<<
Wyciąg z POROZUMIENIA dotyczącego studenckich praktyk nauczycielskich
- 7
Uniwersytet oświadcza, że studenci kierowani na praktyki zawodowe posiadają:
1) udokumentowane szkolenie w zakresie BHP,
2) dokumenty potwierdzające ubezpieczenie NW i OC, które student zapewnia we własnym zakresie,
3) dowód tożsamości,
4) identyfikator.
- 8
Szkoła może zażądać od Uniwersytetu odwołania z praktyk studenta, gdy naruszy on w sposób rażący dyscyplinę pracy, a jeżeli naruszenie dyscypliny spowodowało zagrożenie dla życia lub zdrowia, Szkoła ma prawo nie dopuścić studenta do kontynuowania praktyki zawodowej.
- 9
W przypadku wyrządzenia szkody przez studenta odbywającego praktykę w Szkole odpowiedzialność za tę szkodę ponosić będzie student, który ją wyrządził, o czym student zostanie poinformowany przez Uniwersytet przed podjęciem praktyki zawodowej.
* * *
ORGANIZACJA PRAKTYK W ROKU AKADEMICKIM 2017/2018
FILOLOGIA POLSKA Z LOGOPEDIĄ
II ROK PIERWSZEGO STOPNIA
PODZIAŁ NA GRUPY W CZASIE PRAKTYKI ŚRÓDROCZNEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
PRAKTYKA TRWA
od 7 marca 2018
w wymiarze 40 godzin
(w każdą środę)
(7 marca obie grupy rozpoczynają praktykę
o 8.15 w sali 215)
MIEJSCE PRAKTYKI
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 27 im. KRZYSZTOFA KAMILA BACZYŃSKIEGO
25-549 Kielce, ul. Marszałkowska 96
GRUPA I
NAUCZYCIEL- OPIEKUN PRAKTYKI: MGR EWA ŚLIZOWSKA
OPIEKUN Z RAMIENIA UCZELNI: DR HAB. ALINA BIAŁA
GODZ.: 7.30 – 11.00 (sala 215)
7.30 – 8.15
8.25 – 9.10
9.20 – 10. 05
10.15 – 11.00 omówienie
Lp. | Nr albumu |
1. | 125506 |
2. | 125526 |
3. | 126117 |
4. | 126133 |
5. | 126420 |
6. | 126463 |
7. | 126509 |
8. | 124232 |
9. | 126650 |
10. | 128315 |
GRUPA II
NAUCZYCIEL- OPIEKUN PRAKTYKI: MGR MARTA BARTCZAK
OPIEKUN Z RAMIENIA UCZELNI: DR HAB. ROMAN STARZ
GODZ.: 7.30 – 11.00 (sala 216)
7.30 – 8.15
8.25 – 9.10
9.20 – 10. 05
10.15 – 11.00 omówienie
Lp. | Nr albumu |
1. | 125461 |
2. | 126145 |
3. | 126447 |
4. | 126507 |
5. | 126640 |
6. | 126740 |
7. | 126789 |
8. | 127153 |
9. | 127584 |
III ROK I STOPNIA FILOLOGII POLSKIEJ Z LOGOPEDIĄ
PODZIAŁ NA GRUPY W CZASIE PRAKTYKI ŚRÓDROCZNEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
PRAKTYKA TRWA
od 11 października 2017
w wymiarze 20 godzin
(w każdą środę)
MIEJSCE PRAKTYKI
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 27 im. KRZYSZTOFA KAMILA BACZYŃSKIEGO
25-549 Kielce, ul. Marszałkowska 96 (dawna Toporowskiego)
tel.: 41 36 76 488 e-mail: sekretariat@sp27.kielce.eu
GRUPA I
ŚRODA, GODZ.: 7.30-11.00 (sala 120)
- 7:30 – 8:15 lekcja 6c
2. 8:25 – 9:10 lekcja 6c
3. 9:20 – 10:05 lekcja 7a
4. 10:15 – 11:00 omówienie
NAUCZYCIEL- OPIEKUN PRAKTYKI: MGR KATARZYNA PISKULAK
OPIEKUN Z RAMIENIA UCZELNI: DR HAB. ALINA BIAŁA
Nr albumu: |
122004 |
117864 |
113597 |
118989 |
123156 |
119869 |
124369 |
GRUPA II
ŚRODA, GODZ.: 7.30-8.15 (sala 216)
- 7:30 – 8:15 lekcja 7b
2. 8:25 – 9:10 lekcja 7b
3. 9:20 – 10:05 lekcja 6b
4. 10:15 – 11:00 omówienie
NAUCZYCIEL- OPIEKUN PRAKTYKI: MGR MARTA BARTCZAK
OPIEKUN Z RAMIENIA UCZELNI: DR HAB.ROMAN STARZ
Nr albumu:
121972
123890
122348
122398
122405
122526
124181
122776
122827
124343
* * *
INSTRUKCJA DOTYCZĄCA PRAKTYKI ŚRÓDROCZNEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ organizowanej przez Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
dla studentów II roku filologii polskiej studiów stacjonarnych pierwszego stopnia
- Praktyka śródroczna z języka polskiego w szkole podstawowej obejmuje 20 godzin *
- 2. Obowiązki studenta w czasie praktyki śródrocznej (orientacyjny podział godzin dla grupy liczącej 10 osób):
- Ø spotkanie organizacyjne z nauczycielem-opiekunem praktyki i opiekunem praktyki z ramienia uczelni
(zapoznanie z planem praktyki oraz kartą przedmiotu – zasady zaliczenia) 1 godz.
- Ø hospitacja lekcji nauczyciela-opiekuna praktyki (1 lekcja z literatury, 1 lekcja z nauki o języku) 2 godz.
- Ø omówienie hospitowanych lekcji nauczyciela-opiekuna praktyki (2 x 0,5 godz.) 1 godz.
- Ø przeprowadzenie 1 lekcji pod opieką nauczyciela 1
- Ø omówienie przeprowadzonej lekcji (1 x 1/3 godz.) 1/3 godz.
- Ø hospitacja lekcji studentów z grupy metodycznej (1 x 9) 9 godz.
- Ø aktywny udział w omówieniu hospitowanych lekcji studentów (1 x 9 x 1/3 godz.) 3
Ø zapoznanie się z dokumentacją szkoły 1 godz.
Ø sprawdzanie prac uczniów, przygotowanie pomocy dydaktycznych 4 i 2/3 godz.
Łącznie: 20 godz.
- W zależności od potrzeb i możliwości szkoły mogą nastąpić przesunięcia godzin w obrębie wyszczególnionych zajęć.
- W zajęciach uczestniczy jednocześnie cała grupa metodyczna studentów.
- Przebiegiem praktyki kieruje nauczyciel-opiekun praktyki, do którego należy:
- szczegółowy przydział czynności dla studentów odbywających praktykę,
- pomoc studentowi w przygotowaniu konspektu lekcji,
- zatwierdzenie konspektu lekcji studenta i dopuszczenie do prowadzenia lekcji, potwierdzone podpisem
- nauczyciela na konspekcie,
- omówienie przeprowadzonych lekcji,
- potwierdzenie podpisem w zeszycie praktyk prowadzonym przez studenta odbytych przez niego zajęć.
6.Nadzór ze strony uczelni sprawuje opiekun, którego zadaniem jest:
- uzgadnianie z nauczycielem-opiekunem praktyki szczegółów odbywania praktyki śródrocznej,
- hospitowanie lekcji,
- udział w omawianiu hospitowanych lekcji,
- pełnienie roli doradcy.
- Student prowadzi rejestr zajęć wykonywanych w czasie praktyki śródrocznej wg wzoru:
DATA |
KLASA |
RODZAJ ZAJĘCIA |
LICZBA GODZIN |
POTWIERDZENIE
przez nauczyciela odbycia zajęć |
………….
…………. |
……………
…………… |
Np.:
Hospitacja lekcji „TEMAT”. Przeprowadzenie i omówienie lekcji „TEMAT”. |
||
RAZEM: |
W czasie hospitowania lekcji student notuje w zeszycie dane dotyczące lekcji (temat, metody, formy pracy, środki dydaktyczne itp.), w punktach zapisuje przebieg lekcji, a także zamieszcza własne uwagi dotyczące lekcji.
- Po odbyciu praktyki student przedkłada rejestr zajęć do zaliczenia opiekunowi z uczelni. Opiekun wpisuje ocenę do indeksu w części „Praktyki…” w rubryce „Uwagi” i potwierdza ją w tejże rubryce swoim podpisem. Studenci wypełniają tę część indeksu następująco: w odpowiednich rubrykach wpisują rok akademicki, w którym odbywali praktykę, rok studiów, w rubryce „Czas trwania praktyki” wpisują: semestr letni i liczbę rzeczywiście odbytych godzin praktyki (może ich być więcej niż 40), natomiast w rubryce „Miejsce praktyki” studenci wpisują: Szkoła Podstawowa Nr …… im. …………………… w Kielcach.
Oficjalnego zaliczenia praktyki śródrocznej w indeksie dokonuje Instytutowy Opiekun Praktyk na podstawie — wyrażonego stopniem — zaliczenia praktyki przez opiekuna z ramienia uczelni.
* 1 godzina = 1 godzina lekcyjna = 45 min.
* * *
FILOLOGIA POLSKA Z LOGOPEDIĄ
II ROK DRUGIEGO STOPNIA
PODZIAŁ NA GRUPY W CZASIE PRAKTYKI ŚRÓDROCZNEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO
W LICEUM
PRAKTYKA TRWA
od 6 marca 2018
w wymiarze 60 godzin
(w każdy wtorek)
MIEJSCE PRAKTYKI
VII Liceum Ogólnokształcące im. J. Piłsudskiego
25-035 Kielce, Aleja Legionów 4
GRUPA I
NAUCZYCIEL- OPIEKUN PRAKTYKI: MGR EDYTA SĄDEJ
OPIEKUN Z RAMIENIA UCZELNI: DR HAB. ALINA BIAŁA
GODZ.: 9.40 – 14.00 (sala 45)
9.40 – 10.25 2b
10.35 – 11.20 2b
11.25 – 12.10 2a
12.15 – 13.00 2a
13.15 – 14.00 omówienie
Lp. | Nr albumu |
1. | 118871 |
2. | 121142 |
3. | 119100 |
4. | 117900 |
5. | 119226 |
6. | 121218 |
7. | 119643 |
GRUPA II
NAUCZYCIEL- OPIEKUN PRAKTYKI: MGR KAMILLA LEWKOWICZ
OPIEKUN Z RAMIENIA UCZELNI: DR HAB. ROMAN STARZ
GODZ.: 8.00 – 11.20 (sala 44)
8.00 – 8.45 2f
8.50 – 9.35 2f
9.40 – 10.25 omówienie
(12.15-13.00 2g)
Lp. | Nr albumu |
1. | 108727 |
2. | 119205 |
3. | 118835 |
4. | 119026 |
5. | 119444 |
6. | 119536 |
7. | 119944 |
GRUPA III
(od 10 października 2017)
NAUCZYCIEL- OPIEKUN PRAKTYKI: MGR JUSTYNA TERLECKA-HEINICH
OPIEKUN Z RAMIENIA UCZELNI: DR HAB. ALINA BIAŁA
GODZ.: 8.00 – 11.20 (sala 47)
8.00 – 8.45 3f
8.50 – 9.35 3f
9.40 – 10.25 2c
10.35 – 11.20 omówienie
(10 października 2017 praktyka rozpoczyna się o 8.50)
Lp. | Nr albumu | Grupa |
1. | 115589 | 3 |
2. | 115213 | 3 |
3. | 115189 | 3 |
4. | 115276 | 3 |
5. | 116340 | 3 |
6. | 110992 | 3 |
7. | 115136 | 3 |
INSTRUKCJA DOTYCZĄCA PRAKTYKI ŚRÓDROCZNEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO
W SZKOLE PONADPODSTAWOWEJ
organizowanej przez Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
dla studentów II roku filologii polskiej studiów stacjonarnych drugiego stopnia
- Praktyka śródroczna z języka polskiego w szkole ponadpodstawowej obejmuje 60 godzin *
- Obowiązki studenta w czasie praktyki śródrocznej (orientacyjny podział godzin dla grupy liczącej 7 osób):
– spotkanie organizacyjne z nauczycielem-opiekunem praktyki i opiekunem praktyki z ramienia uczelni
(zapoznanie z planem praktyki i zasadami jej zaliczenia) – 1 godz.
– hospitacja lekcji nauczyciela-opiekuna praktyki (1 lekcja z literatury, 1 lekcja z nauki o języku) – 2 godz.
– omówienie hospitowanych lekcji nauczyciela-opiekuna praktyki – 1 godz.
– przeprowadzenie 4 lekcji pod opieką nauczyciela (2 lekcje z literatury, 2 lekcje z nauki o języku) – 4 godz.
– omówienie przeprowadzonych lekcji (4 x 1/3 godz.) – 1 i 1/3 godz.
– hospitacja lekcji studentów z grupy metodycznej (4 godz. x 6) – 24 godz.
– aktywny udział w omówieniu hospitowanych lekcji studentów (4 x 6 x 1/3 godz.) – 8 godz.
– inne czynności: np. sprawdzanie zeszytów, prac klasowych, przygotowanie pomocy dydaktycznych itp. – 14 i 2/3 godz.
– spotkanie z pedagogiem szkolnym – 1 godz.
– spotkanie z dyrekcją szkoły – 1 godz.
– zapoznanie się z dokumentacją szkoły (plan pracy szkoły, statut szkoły, wewnątrzszkolny system oceniania, program wychowawczy szkoły, arkusze ocen, praca biblioteki) – 2 godz.
Łącznie: 60 godz.
- W zależności od potrzeb i możliwości szkoły mogą następować przesunięcia godzin w obrębie wyszczególnionych zajęć.
- W zajęciach uczestniczy jednocześnie cała grupa metodyczna studentów.
- Przebiegiem praktyki kieruje nauczyciel-opiekun praktyki, do którego należy:
– szczegółowy przydział czynności dla studentów odbywających praktykę,
– pomoc studentowi w przygotowaniu konspektu lekcji,
– zatwierdzenie konspektu lekcji studenta i dopuszczenie do prowadzenia lekcji, potwierdzone podpisem
nauczyciela na konspekcie,
– omówienie przeprowadzonych lekcji,
– potwierdzenie podpisem w zeszycie praktyk prowadzonym przez studenta odbytych przez niego zajęć.
- Nadzór ze strony uczelni sprawuje opiekun poprzez:
– uzgadnianie z nauczycielem-opiekunem praktyki szczegółów odbywania praktyki śródrocznej,
– hospitowanie lekcji,
– udział w omawianiu hospitowanych lekcji,
– pełnienie roli doradcy.
- Student prowadzi rejestr zajęć wykonywanych w czasie praktyki śródrocznej wg wzoru:
DATA | KLASA | RODZAJ ZAJĘCIA | LICZBA GODZIN | POTWIERDZENIEprzez nauczyciela
odbycia zajęć |
………….…………. | ………………………… | Np.:Hospitacja lekcji „TEMAT”.
Przeprowadzenie i omówienie lekcji „TEMAT”. |
||
RAZEM: |
W czasie hospitowania lekcji student notuje w zeszycie dane dotyczące lekcji (temat, metody, formy pracy, środki dydaktyczne itp.), w punktach zapisuje przebieg lekcji, a także zamieszcza własne uwagi dotyczące lekcji.
- Po odbyciu praktyki student przedkłada rejestr zajęć do zaliczenia opiekunowi z uczelni. Opiekun wpisuje ocenę do indeksu w części „Praktyki…” w rubryce „Uwagi” i potwierdza ją w tejże rubryce swoim podpisem. Studenci wypełniają tę część indeksu następująco: w odpowiednich rubrykach wpisują rok akademicki, w którym odbywali praktykę, oraz rok studiów, w rubryce „Czas trwania praktyki” wpisują: semestr zimowy i liczbę rzeczywiście odbytych godzin praktyki (może ich być więcej niż 60), natomiast w rubryce „Miejsce praktyki” studenci wpisują: …. Liceum Ogólnokształcące im. ……….. w Kielcach. Oficjalnego zaliczenia praktyki śródrocznej w indeksie dokonuje Instytutowy Opiekun Praktyk na podstawie — wyrażonego stopniem — zaliczenia praktyki przez opiekuna z uczelni.
* 1 godzina = 1 godzina lekcyjna = 45 min.
* * *
REGULAMIN I INSTRUKCJE
- Instrukcja dotycząca praktyki ciągłej – język polski – szkoła podstawowa – II rok pierwszego stopnia – 60 godzin.
- Instrukcja dotycząca praktyki ciągłej – język polski – gimnazjum – I rok drugiego stopnia – 60 godzin.
- Instrukcja dotycząca praktyki środrocznej – język polski – szkoła podstawowa – II rok pierwszego stopnia – 40 godzin.
- Instrukcja dotycząca praktyki środrocznej – język polski – szkoła podstawowa – II rok pierwszego stopnia – 20 godzin.
- Instrukcja dotycząca praktyki śródrocznej – język polski – szkoła ponadgimnazjalna – II rok drugiego stopnia – 60 godzin.
(Instrukcje dotyczące praktyki śródrocznej mają charakter orientacyjny – podział godzin na poszczególne czynności w danym roku akademickim zależy od liczby studentów w grupie)
Dokumentacja praktyk studenckich w IFP UJK – DZIENNIK PRAKTYK (*.doc)
Dokumentacja praktyk studenckich w IFP UJK – DZIENNIK PRAKTYK(*.pdf)
Szczegółowe informacje dotyczące praktyk znajdują się również na stronie: http://praktyki.ujk.edu.pl
STUDIA STACJONARNE PIERWSZEGO STOPNIA
PRAKTYKA Z JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ
ZASADY ODBYWANIA PRAKTYKI
METODYCZNO-PRZEDMIOTOWEJ
Z JĘZYKA POLSKIEGO w szkole podstawowej
W INSTYTUCIE FILOLOGII POLSKIEJ
UJK w KIELCACH
(zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 17 stycznia 2012 r . w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela )
STUDIA STACJONARNE PIERWSZEGO STOPNIA
(LICENCJACKIE)
Na studiach licencjackich pierwszego stopnia realizowana jest „Praktyka metodyczno–przedmiotowa z języka polskiego w szkole podstawowej”,
która obejmuje 120 godzin i kończy się zaliczeniem z oceną ( 6 pkt. ECTS).
Praktyka realizowana jest w dwóch etapach:
- Praktyka śródroczna 60 godzin (w czwartym semestrze);
- Praktyka ciągła 60 godzin w czwartym semestrze po wakacjach (wrzesień).
UWAGA!
FILOLOGIA POLSKA Z LOGOPEDIĄ:
Praktyka śródroczna:
40 godzin w czwartym semestrze
20 godzin w piątym semestrze
* * *
STUDIA STACJONARNE DRUGIEGO STOPNIA (MAGISTERSKIE)
PRAKTYKA Z JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM I W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ (LICEUM)
ZASADY ODBYWANIA PRAKTYKI
METODYCZNO-PRZEDMIOTOWEJ
Z JĘZYKA POLSKIEGO w GIMNAZJUM I SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
W INSTYTUCIE FILOLOGII POLSKIEJ
UJK w KIELCACH
(zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela )
Na studiach licencjackich drugiego stopnia realizowana jest „Praktyka metodyczno—przedmiotowa z języka polskiego w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej”,
która obejmuje 120 godzin i kończy się zaliczeniem z oceną ( 6 pkt. ECTS).
Praktyka realizowana jest w dwóch etapach:
- Praktyka ciągła w GIMNAZJUM – 60 godzin (w drugim semestrze po wakacjach – we wrześniu) – ostateczny termin zaliczenia: 31 października;
- Praktyka śródroczna w SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ – 60 godzin (w trzecim semestrze) – ostateczny termin zaliczenia: 31 stycznia.
* * *
Studenci, którzy odbywają praktyki muszą posiadać:
- udokumentowane szkolenie w zakresie BHP,
- dokumenty potwierdzające ubezpieczenie NW oraz OC studenta,
- dowód tożsamości,
- identyfikator.
* * *
CELE PRAKTYKI
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 17 stycznia 2012 r.
w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
na podstawie art. 9c ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) określone zostały standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. (Moduł 3, pkt 3).
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez:
- zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana,
w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
- obserwowanie:
- czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów,
- toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
- interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi lub młodzieżą w toku lekcji (zajęć),
- procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
- sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
- sposobu oceniania uczniów,
- sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
- dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw uczniów,
i.funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji (zajęć) poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów
szczególnie uzdolnionych,
j.działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,
k.organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje);
- współdziałanie z opiekunem praktyk w:
- planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć),
- organizowaniu pracy w grupach,
- przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
- wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,
- kontrolowaniu i ocenianiu uczniów,
- podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
- organizowaniu przestrzeni klasy,
- podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- pełnienie roli nauczyciela, w szczególności:
- planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
- dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
- organizację i prowadzenie lekcji (zajęć) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze,
- wykorzystywanie w toku lekcji (zajęć) środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
- dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju uczniów,
- animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej,
- organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych,
- dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
- podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
- podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych,
nieprzestrzegania ustalonych zasad,
- podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami;
- analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym:
- prowadzenie dokumentacji praktyki,
- konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
- ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
- ocenę przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacji zamierzonych celów,
- konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji (zajęć),
- f. omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy).